miércoles, 21 de septiembre de 2011

De poucos cartos e mal xestionados

Nestes intres de empobrecemento e limitación de recursos, propios e alleos, privados e públicos é cando adoitamos decatarnos de algúns comportamentos pióxenos. Este feito débese, non só a pirimidina que zumegan esas condutas, que tamén, senón máis ben ao feito de que cando hai menos que repartir aceiramos a nosa vixiancia. A xestión pública, coas eivas que ten, ao ser un cometido público no que non hai estímulo de organización indivual, tampouco de competencia de métodos, nin de técnicas de xestión e control de calidade, é algo que sen excesivo risco poderíamos calificar de caótica. Máis aínda se lle engadimos a súa face clientelar e oportunista, entre algunhas outras, tan escuras e infaustas coma calquera  das nomeadas.

Se para competir con garantías de éxito en salto de altura cómpre saltar de costas, cousa que coñecemos dende o ano 1968 cando Foxbury aplicou esta técnica nas olimpiadas de México, onde acadou a medalla de ouro. E que a Administración pública é unha organización económica, (á que pertencemos por domicilio, por obriga, sen poder escoller, temos que formar parte dunha Administración pública sí ou sí),  con dereitos coactivos e responsabilidade para actuar en función dunha lexitimidade que lle corresponde, non por propiedade senón derivada dun proceso electoral, tamén o asumimos. Pero se os responsables políticos queren que o cidadán teña o sentimento de que eles e a Administración que gobernan respetan os seus dereitos e garantías, sen discriminación, a Administración non debería desenvolver a súa xestión, ou aquelas xestións que pola súa natureza poidan considerarse menores ou de menor transcendencia, de nádegas á cidadanía nin as organizacións ou asociación implicadas na materia dese momento.

Na Administración, que ten unha responsabilidade fiduciaria, podemos adiviñar doadamente que os recursos humanos son unha limitación que atinxe directamente á fasquía da xestión pública. O prolixo uso de rendas políticas e de clientelismos levan a algúns a unhas relacións de emprego estables. Máis tarde non serán botados por razóns políticas e, dificilmente, o serán por vagancia ou incompetencia manifestas xa que, evidentemente, no seu momento nin siquera se tivo en conta a súa proficuidade para o posto ou a Administración correspondente, como tampouco adoita facerse despois discriminación por rendemento ou mérito. Non obstante, a maior eiva do sector público é que, accións ou decisións individuais ou de individuos que ocupan postos chave, producen efectos nefastos para a Administración e os seus administrados  e proxectan na cidadanía unha imaxe administrativa paupérrima, provocando entre o colectivo afectado por esas accións ou decisións un forte rexeitamento cara á Administración e quen a compoñe ou goberna. Isto último séntese de maneira singular nas administracións máis pequenas (autonómicas e locais), non só por abranguer unha superficie xeográfica restrinxida, que tamén, senón máis ben por coñecernos físicamente entre nós e coñecer con maior información accións e proxectos recíprocos e a súa aplicación e desenvolvemento, puntuais ou no tempo.

Na legalididade, eficacia e eficencia da distribución de bens e axudas públicas a entidades privadas sen ánimo de lucro, deberíanse ponderar con detemento tódolos aspectos relevantes ou que teñan incidencia nos bens e intereses públicos. Deberíase ter a certeza absoluta de que os que pretenden xestionar ou ter acceso a eses bens ou axudas públicas, ademais de cumpriren coa lexislación vixente para poder optar aos mesmos, fan uso deses bens ou axudas no interese público e non no interese privado duns poucos. Un funcionamento eivado da nosa Administración, estatal ou autonómica, óllase coma algo “diferenciador” en relación a outros países da UE, xa que o cidadán sinte que dela eflúe unha tensión evidente entre legalidade e discrecionalidade. Non se entenden senón decisións e resolucións que ao mesmo tempo que achegan a uns (con intereses privados ou que benefician tan só a certos grupos) á Administración pública, alonxan a outros (con intereses públicos e abertos a tódolos cidadáns), aos que non lles queda outra que espulgar as decisións administrativas e reclamar os seus dereitos polos medios e perante os órganos que en cada caso corresponda.  Como consecuencia disto, na cidadanía, colle fondo o sentimento de que na Administración pública prevalecen as cuestións políticas ou institucionais, entre outras, ás xurídico-económicas ou de interese público.

Manuel Mouzo Méndez

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario